.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در مناظره فینال چه گذشت؟

بالاخره شب آخر مناظرات بین نامزدهای محترم ریاست جمهوری فرا رسید و در این مناظره آقایان احمدی نژاد و رضایی در مقابل هم قرار گرفته اند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از "تابناک" ، در این برنامه که بنابر قرعه ابتدا دکتر احمدی نژاد بحث را آغاز کرد، وی بحث را با سوال در مورد طرح فدرال اقتصادی دکتر رضایی شروع کرد و گفت: طرحی که شما ارائه کرده اید قاعدتا با مشکلات قانونی مواجه شده و در امر مدیریت سیاسی دولت را با مشکل روبرو می کند. بنابراین به نظر می رسد که شما برای تبیین طرح خود، ساز و کارهای عملیاتی شدن آن را توضیح دهید.

بنابر این گزارش محسن رضایی در ابتدای صحبت خود با تاکید بر این نکته که برگزاری مناظرات بسیار خوب و شفاف ساز بوده، گفت: البته به نظر من نکته ای که باید در این مناظرات بیشتر به آن توجه می شد، آن است که ما به جای آنکه فقط به نقد گذشته بپردازیم باید طرح و برنامه خود را برای اداره کشور در آینده ارائه و تبیین کنیم.

وی در ادامه با ارائه یکسری آمار از تورم داخلی و جهانی و وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: بحث من در مورد فدرال اقتصادی کاملا روشن است و اساس آن به این گونه است که ما فقط در حوزه اقتصاد، تجارت و علم و فناوری به صورت فدرالی عمل می کنیم ولی در حوزه مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی کشور را به صورت متمرکز اداره می کنیم.

گزارشی خلاصه از این مناظره:

احمدی نژاد

احمدی نژاد در اولین وقت خود ابتدا از مردمی که به مصلی آمده بودند تشکر کرد و گفت فردا به مازندران و خوزستان می رود.

وی درباره مباحث دو کاندیدای غائب که اظهاراتی درباره وی مطرح کرده بودند گفت: در مورد مباحث دیشب، وقتم محفوظ است اما این را می گویم آمارها از مرکز آمار و بانک مرکز استخراج می شود. دروغگو، خائن است و خائن ترسو. بد است که به مسئول توهین کنند.

احمدی نژاد در ادامه افزود: تئوری اقتصادی ما، پیشرفت و عدالت ماست و فرصت ها را بر اساس عدالت توزیع می کنیم. در تمامی عرصه ها باید از ظرفیت ها استفاده شود.

وی ادامه داد: غیر از آن 2 نفر، آقای رضایی ایده های نوعی را مطرح کردند که اینجا آن را باز می کنیم. وی در ادامه خطاب به رضایی پرسید: شما گفتید فدرالیسم اقتصادی، سازوکارش چگونه است؟ و رابطه مدیریت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی با این نوع مدیریت چگونه است؟ چه ربطی به تقسیمات کشوری دارد؟

رضایی

اما رضایی در اولین وقت خود با اشاره به نحوه حضورش و رمزی که انتخاب کرده است گفت: ملت عزیز می دانند که با رمز یازهرا(س) به صحنه آمدم و از هوادارانم هم می خواهم که با همین رمز به پای صندوق ها بروند.

رضایی در ادامه به نقد مناظره های شب گذشته پرداخت و گفت: مناظره ابتکار خوبی بود که از دور قبل باید شروع می شد، ولی در آن باید بیشتر در مورد دولت آینده و توانائی ها و برنامه ها سخن گفت.

وی ادامه داد: مناظره باید به پیشرفت ختم شود. اگر در مناظره سعی کنیم زمین بازی را عوض کنیم یعنی اینکه نمی خواهیم به ابهامات و سئوالات پاسخ دهیم.

رضایی در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: ما امروز هم تورم داریم و هم رکود. آقای احمدی نژاد در 50 باری که صحبت کردند، 48 درصد از تورم گفتند که یعنی الان 25 درصد است. الان بیکاری هم 12 درصد است که وضع خوبی نداریم. 2 بازار اصلی پول و سرمایه هم دچار مشکل است؛ گردش پول قفل شده یا کند شده است و بازار بورس کشش لازم را ندارد.

وی افزود: رشد سرمایه گذاری هم 4.7 درصد بوده و متوسط رشد اقتصادی 2.6 یعنی اقتصاد ما وضع خوبی ندارد. نهادهای بین المللی می گویند که آینده خوب نیست.

رضایی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها ممکن است که دو سال آینده هم وضع خوب نباشد. تراز الان +18 است ولی پیش بینی این است که -13 خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مصلحت نیست عدد صندوق ذخیره ارزی را بگوئیم ولی 20 درصد کاهش داشتیم. وضعیت الان و آینده ما خوب نیست، از چشم انداز هم عقب هستیم. اما باید ببینیم راهکار خروج از این وضعیت چیست؟

رضایی ادامه داد: هیچ رئیس دولتی را سیاه و سفید نمی بینم. در زمان آقای احمدی نژاد کارهای مثبتی هم انجام شده اما اگر فکر جدی نکنند برای آینده مجموعه خوبی نیست و از رسیدن به اهداف چشم انداز بازمی دارد.

رضایی اما در پاسخ به احمدی نژاد به توضیح طرح خود پرداخت و گفت: در مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی، امور را از تهران اداره می کنم، اما مسائل اقتصادی را نه. ممکن است 40 استان هم درست کنیم. در بعد هماهنگیها هر منطقه 5 استانی است با موضوع اقتصاد.

احمدی نژاد

احمدی نژاد در جواب به رضایی گفت: طرح فدرال اقتصادی همان تقسیم بندی 9 گانه سپاه است. مدیریت اقتصادی در کنار مدیریت سیاسی و فرهنگی است.

وی افزود: الان تورم رو به کاهش است و رکود نداریم و حدود 15 درصد است و دلیل آن هم تورم جهانی است که در رشد اقتصادی تاثیری نداشت. یک دلیل این موضوع هم این است که در سند چهارم اعداد را دست بالا گرفتند.

احمدی نژاد ادامه داد: ما فکر می کنیم رشد اقتصادی 6.2 فعلی ما در مقایسه با جهان و گذشته خیلی خوب است. دریافتی کارکنان هم جبران شد الا یک گروه کارگران. بازار بورس هم راکد نیست و الان فعال است.

وی درباره وضعیت بورس ادامه داد: قبل از دولت یک حباب تقلبی را وارد بورس کردند که ما آن را حذف کردیم. نهادهای بین المللی می گویند که اوضاع خوب است. حتی در سرمایه گذاری های ما هم نرخها تغییر کرد و مثبت شد. رشد سرمایه گذاری ما هم بهتر شده است.

احمدی نژاد در ادامه خطاب به رضایی گفت: شما مدیر بودی من هم بودم. نمی خواهم حلقه مدیریت جدید وارد شود و توضیح دهید. شرایط اقتصادی با توجه به جهان، خوب است. مدیریت اقتصادی ما روشن است و نشان می دهد مدیریت خوبی داریم.

وی از رضایی پرسید: صندوق توسعه ملی شما آیا همان برنامه چهارم است و منبع تامین آن کجاست؟

رضایی

رضایی اما در جواب به احمدی نژاد گفت: آمار باید دقیقتر گفته شود، نمی خواهم مانند دیگران از لفظ دروغ استفاده کنم اما نمی شود آمار مبانی متغیری داشته باشد.

وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه را کاری نداریم، می خواهیم بدانیم پنیر آن موقع با اکنون چه فرقی دارد. مردم هم می فهمند. مرتب تورم از سال 84 بالا رفته است.

رضایی ادامه داد: ازسال 84 به بعد که مدام تورم بوده است. مقایسه قیمت ها هم با حرف من جور است، یعنی تورم 25درصد. البته در 5 یا 6 ماه اخیر شما زحمت کشیدید و کار خوبی هم انجام دادید و طبق برنامه دستمزدها و به ویژه دستمزد بازنشستگان تا حدودی بالارفته و قدرت خرید مردم هم تا حدودی بالاتر رفته است.

وی خطاب به احمدی نژاد گفت: ایشان قوانینی که قبلا اجرایش را مصلحت نمی دانستند، در زمان انتخابات اجرایی می کنند. ایشان زحمت کشیدند با افزایش حقوق، قدرت خرید را افزایش داده اند اما شاخصی در اقتصاد جهانی داریم به نام شاخص فلاکت.

رضایی افزود: شاخص فلاکت در سال 84 پائین بود و در فصل دوم 85 تا پائیز 87، فشار بر مردم افزایش پیدا کرد. شاخص فلاکت یعنی نرخ تورم + بیکاری.

وی افزود: وقتی ما می گوییم وضع خوب نیست، یعنی همین! تورم نقطه به نقطه مهم نیست، مهم وضع مردم است. مردم هم می دانند. نمی شود دولت صبح تا شب برود استانها. مدیر اجرایی استانی قدرت ندارد. مثلا برای یک جوی آب، دولت تصمیم باید بگیرد که این یک پروژه است یا نه!؟ اینکه در شان دولت نیست!

رضایی با بیان اینکه انتقادات باید رودررو باشد گفت: به همین دلیل انتقاداتم را برای اینجا گذاشتم. درست نیست پشت سر کسی حرف بزنیم. من برنامه ها را قبلا گفتم، الان هم دولت را نقد می کنم.

وی افزود: اشکال مدیریت احمدی نژاد، بی ثباتی است که وزراء زیادی عوض شدند. ثبات اقتصادی مهم است و به عنوان مثال در دوره ایشان مثلث اقتصادی بارها تغییر پیدا کرد.

رضایی در ادامه به مسئله خرید گاز از ترکمنستان اشاره کرد و گفت: گاز ترکمنستان را 4 سنت می خریدیم، ولی الان به دلیل عدم پیش بینی مناسب، آن را 35 سنت می خریم. البته منظورم این نیست که قبل از این 4 سال همه چی درست بود. ما در بحث امنیت هم مشکل داریم و این جاست که باید بدانیم الگوی مدیریتی مد نظر ما چیست؟

احمدی نژاد

احمدی نژاد اما در پاسخ به رضایی گفت: آقای رضایی در مناظره ها نیز علیه دولت حرف زدند. ایشان عدد تورم و بیکاری را جمع می زنند، در حالی که این 2 هم جهت حرکت نکرده است. حقوق کارکنان هم بر اساس تورم بود. الان هم یک فلاکت به آن اضافه کردید و طوری می گوئید فلاکت، انگار مردم بدبخت اند. نمی گویم نقطه ایده آل است. نرخ تورم متوسط دور اول ما از همه بهتر است ولی در وضعیت فعلی تورم جهانی و سهمیه بندی بنزین موثر بود.

وی درباره اتهام بی ثباتی دولت افزود: تعهد من با مردم در زمان انتخابات گذشته تغییر وزراء و معاونان بود و الان هم همین است. ببینید ما که معصوم نیستیم، طبق برنامه جلو می رویم. هرکس نکشید عوض می شود. برای تعرفه هم دفترچه گذاشتیم.

احمدی نژاد ادامه داد: بدانید که متوسط تعرفه در دولت قبل 29 درصد و الان 33 درصد است.

وی افزود: نسبت صادرات غیرنفتی به نفتی رشد کرده، معلوم است مدیریت خوبی بوده است. تولید داخل و ناخالص رشد داشته است و لذا با توجه به وضع جهان و وضعیت قبل، خوب اداره کرده ایم.

احمدی نژاد گفت: اما شما گفتید مالیات را کم می کنید، بودجه را بدون نفت می بندید و حقوق افزایش پیدا می کند، چگونه؟ فدرالیسم اقتصادی شما کارساز نیست.

احمدی نژاد در پایان این وقت خود گفت: اگر می دانستید بروکراسی چیست، نمی گفتید ما جوی آب درست می کنیم.

وی به رضایی گفت: شما تجربه کار نظری کردید ولی تجربه کار اجرایی اصلا ندارید.

رضایی

رضایی در جواب به احمدی نژاد پیرامون طرح اقتصادی خود گفت: چطور نمی شود پست های سیاسی و اقتصادی را جدا کرد؟ دنیا چطور انجام داده؟ صندوق توسعه ملی من همان مصوبه مجلس است که اگر اجرائی می شد خوب بود.

رضایی ادامه داد: بله من همانطور که گفتم مالیات ها را کم می کنم. در وضعیت فعلی دولت از بنگاه ها انتقام می گیرد، مثلا برخی از متولیان بنگاههای اقتصادی به من می گویند در مواقع بحرانی گاهی دولت کمک که نمی کند هیچ، پس گردنی هم می زند.

رضایی خطاب به احمدی نژاد گفت: اگر اطلاع داشتید نمی گفتید من بی اطلاع ام. تجربه من را با خودتان را مقایسه کنید. اطلاعات من از شما در مورد وزارتخانه ها بیشتر است. اگر قابلیت اجرایی ام از شما بالاتر نباشد، پائین تر نیست. شما هم این را خوب می دانید.

وی درباره مشکلات شکر در کشور گفت: آقایان در نیمه دوم 84، تعرفه شکر را از 120 درصد به 4 درصد بردند. در نتیجه حدودا 2 میلیون تن شکر وارد کشور شده و در نتیجه از 32 کارخانه، 8 کارخانه تعطیل شد. در آنجا کارگران به جای 5 ماه کار، 40 روز کار می کنند در نتیجه کشت چغندر هم کم شد.

رضایی ادامه داد: کار به جایی رسید که چغندر کارها رفتند سیب زمینی کار شدند، به طوری که سیب زمینی ها را آقای احمدی نژاد خریدند تا ورشکستگی کشاورزان بزرگ جلوه نکند.

رضایی ادامه داد: نقطه عزیمت ما برای گام نهادن در راه توسعه، بحث مالکیت است و آقای احمدی نژاد هم اگر بخواهند رئیس جمهور شوند، فکری برای درگیر کردن نخبگان داشته باشند، مثل طرح من ...

وی در ادامه به بیان برخی مشکلات پرداخت و گفت: مسئله مسکن مهر و غیره، نشان می دهد تصمیمات پخته صورت نمی گیرد. شاید این هم به این دلیل باشد که در دولت ایشان نخبگان محلی از اعراب ندارند. مثلا جلسات با اقتصاددانان چرا ادامه پیدا نکرد؟

احمدی نژاد

احمدی نژاد در جواب به رضایی گفت: درسال گذشته بسیاری از صنایع در جهان رکود بود اما ما پیشرفت داشتیم. شما مطالبی گفتید که روزنامه های مخالف هم می گویند. فقط ما و چین در جهان رشد داشتیم.

وی ادامه داد: در بحث امنیت هم روند ارتکاب جرم ما رو به کاهش است. از نیروی انتظامی بپرسید، گرچه جرم های کوچک کمی در برخی مناطق رشد داشته که لذا نمی توان گفت کلا کاهشی بوده است.

احمدی نژاد افزود: ما اکنون یک امنیت عالمانه داریم.

وی خطاب به رضایی گفت: شما هم سن ات و هم تجربه ات طبیعی است که بیشتر است ولی ساختار بروکراتیک کشور را نمی شناسید، نمی شود با یک حلقه مدیریت جدید، الگو را شکوفا کرد.

احمدی نژاد خطاب به رضایی ادامه داد: در مورد صندوق توسعه ملی هم توضیح دهید، چگونه 200 میلیارد دلار سود می دهد؟ از کجا می آید؟ کجا می گذارید؟در خارج از کشور که چنین سودی نمی دهند، در داخل هم بازار کشش تبدیل به ریال را ندارد!

رضایی

رضایی در جواب به احمدی نژاد گفت: در بحث امنیت من منظورم مدیریت امنیتی است که یعنی مربوط به شورای عالی امنیت است، که درست نیست چنین وضعیتی در ایران مقتدر داشته باشیم با این حوادث و انفجارها و درگیریها. ما قوی ترین نهادهای امنیتی و پلیس را داریم. چرا باید وضع ما این چنین باشد.

وی ادامه داد: در مورد سوال من درباره نخبگان هم آقای احمدی نژاد از پاسخ دادن در رفتند!! خودتان می دانید که ما نخبه و استاد دانشگاه زیاد داریم که از آنها استفاده نمی شود.

رضایی با تاکید بر اینکه رویه من این نیست که در دولتم تغییرات اتوبوسی داشته باشم گفت: حتما آقای احمدی نژاد کارهای خوبی داشته اند که من به انجام آنها ادامه می دهم. مثلا از برخی از وزرای ایشان استفاده می کنم و آنها را کارآمد می دانم، لکن از ادامه اشتباهات ایشان جلوگیری می کنم.

احمدی نژاد

اما احمدی نژاد که گویی یک اشتباه از سخنان رضایی در آورده است با تعجب به وی گفت: شما گفتید در جنگ دولت را اداره کردید؟ که رضایی جواب داد: وقت شماست، حرف بزنید تا بگویم.

اما احمدی نژاد اصرار کرد که رضایی پاسخش را بدهد که وی گفت: بله، ما فرمانداران زیادی را مثلا در جنگ در مناطق 5 گانه گذاشتیم.

احمدی نژاد اما گفت: یعنی شما دولت را اداره می کردید دیگر؟

و رضایی گفت: بله، در سه سال اول انقلاب هم همین طور، فرماندار می گذاشتیم.

احمدی نژاد گفت: یعنی دولت آقای بازرگان فرماندار شما را می پذیرفت؟

رضایی در جواب به وی گفت: بله، چند تا از فرماندران را ما گذاشتیم.

احمدی نژاد گفت: یعنی آقای صباغیان ـ وزیر کشور دولت موقت ـ فرمانداران شما را قبول کرد؟

رضایی: شما تاریخ را از یاد بردید.

احمدی نژاد: نخیر، می خواهم بدانم شما چه کردید و بحث کنیم.

رضایی گفت: ببینید آقای احمدی نژاد، اینجا بحث هنرنمایی و تبلیغات هم نیست که اینطور برخورد کنید.

احمدی نژاد که وقتش رو به پایان بود افزود: حالا شما در مورد فدرالیسم اقتصادی بگوئید. با این طرح جدید شما که کاری را نمی توان پیش برد!

وی ادامه داد: در بحث شکر، اجازه یافتند که بخاطر تحریم کالاهای اساسی را مانند شکر وارد کنند. در بحث شکر هم مواظب بودند که مشکل ایجاد نشود.

احمدی نژاد درباره استفاده از نخبگان در دولت گفت: شما سطح تخصص دولت را ببینید، همه دکترای تخصصی گرفتند؛ یعنی کنکور دادند، سرکلاس نشتند، مثل دکترهایی که مد شد و همه رفتند گرفتند نبود شما بروید ببینید که برای اولین بار اصناف در کنار وزیر اقتصاد بازار را کنترل می کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: برای اولین بار قیمت ها را در عید کنترل کردند. شما چطور وزیر بهداشت ما، وزیر بازرگانی و وزیر راه را نخبه نمی دانید؟

وی ادامه داد: اینان یک حلقه مشورتی هم دارند. خودم هم هر هفته جلساتی دارم که حالا خبری و رسانه ای نمی شود. نمی شود که شما به یک عده خاص بگوئید نخبه، به دوستانتان بگوئید نخبه. این لغت هم مظلوم است که بالاخره باید راهکاری برای آن پیدا کنیم.

احمدی نژاد از رضایی پرسید: شما چگونه می خواهید تغییر افزایش قیمت ها را برای مردم متعادل نکنید؟

رضایی

که رضایی گفت: بحث هزینه با قیمت فرق دارد، خودروهای بنجل و آب گرم کن ها و دیگر تولیداتی که دولت به مردم تحمیل می کنند را تغییر میدهم.

احمدی نژاد: با چه منابعی؟ یعنی می خواهید منابع را بازسازی کنید؟

رضایی: بله، من می توانم.

احمدی نژاد: خب وقتی انرژی ارزان در دسترس هست، چرا این کار را بکنند؟

رضایی: من با تامین امنیت سرمایه گذاری این کار می کنم، و می توانم. کاری که شما نکردید.

احمدی نژاد: شما بگوئید چگونه؟

رضایی: دیگر مثل شما در کار بانکها دخالت نمی کنم.

احمدی نژاد: ما در بانک ها دخالت کردیم؟

رضایی: بله، شما شورای پول و اعتبار را منحل کردید.

احمدی نژاد: خیر، شما مطالعه کنید که شورای پول و اعتبار در کمیسیون اقتصادی مجلس در حضور نمایندگان ناظر مجلس حضور دارند. قبلا دولت ها از بانک مرکزی پول قرض می گرفتند، 92 درصد دخالت داشتند. ولی الان شما به این 8 درصد دخالت ما گیر دادید؟

احمدی نژاد در ادامه گفت: آقای رضایی! شما چند وقت پیش گفتید آمریکا یک ماه دیگر حمله می کند! بر چه اساسی گفتید؟آیا نخبگان گفتند؟ می دانید که آمریکا برای حمله 6 ماه قبل خبر می کند، شما که سیاستمدار هستید بر چه اساسی گفتید؟ بعدها گفتید که بخاطر افشاگری من حمله نکردند.

وی در آخرین فرصت خود گفت: من از مردم تشکر می کنم که در این جلسات ما را تحمل کردند، تهمت هایی را در غیبت من در جلسات دیگری را زدند که حالا بعدها پاسخ می دهم.

رضایی

رضایی درباره بحث حمله آمریکا به احمدی نژاد گفت: بله،خطر جنگ بود، با درایت و هوشیاری رهبری ما و نیروهای مسلح و روشنفکران بود که مشکل حل شد. خطر جنگ بسیار بسیار جدی بود، آقای بوش سه بار می خواستند به ایران حمله کنند که با این اقدامات و رو شدن دست آنها این مسئله خنثی شد. نیروهای مسلح ما چندین مانور نشان دادند، رهبری به همه آماده باش دادند که صددرصد باید جنگ را جدی و در دست بگیریم، تا جایی که تحلیل گران دفاعی هم آقای بوش را در تنگنا قرار دادند، و ایشان مجبور شد بگوید که ایران جوسازی می کند.

وی تاکید کرد: مشکل آقای احمدی نژاد این است که فکر می کنند که در همه عرصه ها خیلی می فهمند. این طور نیست، باید با نخبگان در تعامل بود این طور نیست که اگر نخبگان حرفی غیر از ما گفتند، با آنها برخورد کنیم، آنها برده ما که نیستند. آقای احمدی نژاد هر مسئولی را که می گفت ما باید آماده جنگ شویم برکنار می کرد.

رضایی با بیان اینکه با این مدیریت نمی شود کشور را اداره کرد گفت: در مورد نرخ بیکاری که گفتید، باید بگویم شما عددسازی کردید. مردم بدانند که متغیر بیکاری در تعیین این آمارها تغییر پیدا کرده و از 2 روز کار در هفته به 2 ساعت رسیده است. یعنی در دولت نهم فردی با 2 ساعت کار در هفته بیکار محسوب نمی شود.

وی تاکید کرد: من نمی‌خواهم بگویم دروغ می‌گویید؛ اصلا این ادبیات رو قبول ندارم! اما مردم خودتان ببینید که الان چند بیکار در خانواده خود دارید فلذا من با "راست نمایی" هم مخالفم و آن را هم قبول ندارم.

رضایی در پایان تاکید کرد: مثلا در زمان جنگ هم به من انتقاد می کردند، اما من نمی گفتم که شما احمقید و نمی فهمید، بلکه با آنها تعامل داشتم و هم فکری می کردم.

احمدی نژاد در این لحظه صحبت کرد و گفت: مردم بدانند که برای نرخ بیکاری در دولت قبل تصمیم گیری شد که رضایی در جواب به وی گفت: من معتقدم که عددسازی صورت می گیرد و اگر من رئیس جمهور شوم عددسازی را متوقف می کنم.

ادامه دارد ...


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.